Strona główna » Polska broń pancerna » pociągi pancerne » Ti3-4 – Artyleria – Steel Panthers – ostatnie zmiany | |||
© Michał Derela, 2000 | Aktualizacja: 15. 9. 2024 |
Strona zawiera zdjęcia polskiego parowozu pancernego Ti3-4, pochodzącego z pociągu pancernego nr. 54 ("Groźny"), zdobytego przez Niemców w 1939 roku i używanego następnie w składzie pociągu pancernego Panzerzug 22 (PZ 22). Zdjęcia zostały wykonane w okresie 1941-42 we Francji, gdzie Panzerzug 22 pełnił służbę okupacyjną. Parowóz Ti3-4 w składzie PZ 22 był używany do 1942 roku.
W służbie niemieckiej lokomotywa została zmodyfikowana - przede wszystkim otrzymała widoczne na zdjęciach dodatkowe ekrany pancerne po bokach górnej części, całkowicie zmieniające jej sylwetkę boczną. Lokomotywa w służbie niemieckiej otrzymała numer kolei niemieckich 54 651, ale, jak widać na zdjęciu, Niemcy zachowali oryginalną polską tabliczkę z oznaczeniem typu i numeru na budce maszynisty, chociaż pokryli ją kamuflażem (oryginalnie była czerwona). Zdjęto natomiast polską tabliczkę z orłem. Przypuszczalne kolory kamuflażu, jaki nosiła lokomotywa, w niemieckiej służbie, to żółtopiaskowy i zielony. Na zdjęciu po prawej widać otwarte dwuczęściowe drzwi do budki maszynisty - wydaje się, że Niemcy wzmocnili ich pancerz, dodając na części ich powierzchni płyty od wewnątrz (drzwi zawieszone na tendrze były szersze od ich otworu i gdy były zamknięte, opierały się na ścianie budki, z uwagi na ruchome połączenie między lokomotywą a tendrem).
Zobaczcie też galerię pociągu Panzerzug 22
Widok ogólny na zmodyfikowaną lokomotywę Ti3-4 w pociągu Panzerzug 22. Widoczna linia łączenia ekranów pancernych z oryginalnym pancerzem. Z przodu po bokach dodano płyty osłaniające przejście między wagonem a lokomotywą. Parowóz ma pootwierane otwory inspekcyjne na kołach. Za lokomotywą znajduje się dawny wagon szturmowy pociągu nr 52 ("Piłsudczyk"), a dalej mały wagon artyleryjski z polskiego pociągu szkolnego.
Widok od przodu lokomotywy. Uwagę zwracają dodatkowe ekrany pancerne i ich wsporniki. Zdjęcie po prawej wyraźnie wskazuje, że między kotłem a pancerzem bocznym była wolna przestrzeń. Drzwiczki na zdjęciu są niemiecką modyfikacją - najwyraźniej Niemcy urządzili korytarzyk z boku kotła, umożliwiający bezpośrednią komunikację między wagonami podczas jazdy - przejście do budki maszynisty i wieży dowódcy.
Dwa ciekawe ujęcia wieżyczki obserwacyjnej dowódcy pociągu, patrząc od strony tendra. Warto zauważyć klapę wentylacyjną na dachu budki maszynisty. Jak widać, dodatkowe ekrany zwiększały także pojemność tendra (na polskich parowozach węgiel nie mógł być załadowany tak wysoko). Dwie odsuwane klapy na dachu wieżyczki są niemiecką modyfikacją - w polskiej służbie były podnoszone na boki, co widać na zdjęciach pociągu nr. 54. Na dolnym zdjęciu widoczna skrzynkowa piasecznica na kotle.
Nasze podziękowania dla Jarkko Vihavainena.
Źródła:
1. Paul Malmassari, "Les Trains Blindes 1826 - 1989"; Editions Heimdal, 1989
2. W. Savodny, "Die
Panzerzüge des Deutschen Reiches"; EK Verlag
3. Wolfgang Savodny, "German armoured trains in World War II"; Schiffer, 1989
Aktualizacje:
Strona główna – Polska broń pancerna – Pociągi pancerne – Artyleria – Steel Panthers
Wszystkie zdjęcia i rysunki pozostają własnością właścicieli praw autorskich (o ile prawa nie wygasły) i publikowane są jedynie w celach edukacyjnych. Zdjęcia wykonane są w większości przez nieustalonych niemieckich żołnierzy.
Prawa do tekstu zastrzeżone - copyright © Michał Derela, 2000-2024