Zdjęcia pochodzą z różnych źródeł, głównie prywatnych kolekcji, wykonywane przez anonimowych niemieckich żołnierzy. Publikujemy je w celach edukacyjnych i naukowych. Jakość wielu zdjęć nie jest najlepsza, lecz razem tworzą wyjątkowy materiał dokumentacyjny, uporządkowany i opatrzony komentarzem przez nas. Niektóre zdjęcia podlegały niewielkiemu retuszowi dla czystości obrazu, nie zakłócajacemu ich treści merytorycznej. Część zdjęć da się powiększyć. Warto dodać, że w starych publikacjach znane było tylko kilka zdjęć tego pociągu, które w dodatku niekiedy były mylnie podpisywane jako pociąg nr 11 ("Danuta"). Poszukujemy dalszych dobrych zdjęć lub już istniejących w lepszej jakości – posiadacze będą odnotowani. Podczas aktualizacji 20. 02. 2019 udało się zlokalizować miejsce rozbicia pociągu i ustalić kierunek jego ruchu, co pociągnęło odmienne określenie stron.
|
Widok z boku rozbitego pierwszego wagonu artyleryjskiego. Wagony tego typu pierwotnie posiadały ciągłe fartuchy pancerne w dolnej części, w latach 30. zredukowane do powycinanych fartuchów osłaniających wózki podwozia i instalację hamulca zespolonego. |
|
|
Widok dalej w kierunku tyłu pociągu. Wagon szturmowy miał również dwa jarzma bębnowe dla karabinów maszynowych w każdej ze ścian bocznych, z których widoczne jest jedno, zwrócone szczeliną w stronę obiektywu. |
|
|
Scena jak wyżej. Wagon szturmowy z otwartymi drzwiami z boku i w ścianie czołowej, między wagonami. |
|
|
Widok jak wyżej. Wydaje się, że drugi tor jest już pusty. Na ścianie czołowej wagonu szturmowego jest rozkładana płyta, zagięta u góry, osłaniająca przejście między wagonami. Z boku wagonu w górnej części rozmieszczone "w szachownicę" oryginalne tarcze okopowe z okresu I wojny światowej ze strzelnicami dla broni ręcznej, wyraźnie widoczne na skutek wypalenia farby. |
|
|
Widok w kierunku przodu pociągu – widoczna zaokrąglona ściana tylna wagonu artyleryjskiego, z cylindrycznymi jarzmami karabinów maszynowych. Na ujęciu tym widać skrzynie pod podłogą zmodyfikowanej tylnej platformy. Uwagę zwracają szczegóły anteny na dachu wagonu szturmowego – szósty skrajny maszt po stronie bliższej został zapewne złamany i wisi na drucie antenowym. |
|
|
Scena jak wyżej, ale nieco późniejsza (platforma i wagony na drugim torze zostały usunięte, najwyraźniej usunięto też antenę z wagonu szturmowego). Na ścianie czołowej wagonu szturmowego widoczna rozłożona płyta chroniąca przejście międzywagonowe (aczkolwiek bezużyteczna między wagonem a lokomotywą). Maszty antenowe wydają się już zdekompletowane – wagon miał oryginalnie 6 par masztów, z czego 4 były podparte zastrzałami. |
|
|
Zbliżenie w kierunku przodu pociągu. |
|
|
Widok na lokomotywę od tyłu. Za wieżyczką dowódcy pociągu z otwartym włazem na górze widać dwa maszty dla rozciągnięcia ateny radiostacji krótkofalowej do łączności z drezynami. Małe drzwiczki w pancerzu kotła służyły do inspekcji sprężarki. |
|
|
Niezwykle ciekawe wczesne zdjęcie, na którym mimo słabej jakości widać, że pierwszy wagon artyleryjski nie jest wysadzony w powietrze, a wagon szturmowy nie jest spalony. Oznaczałoby to, że wagony te najwyraźniej zostały zniszczone już przez Niemców, w niewiadomym celu, względnie przypadkiem. Tylny wagon jest natomiast wysadzony w powietrze. Istnieje jedynie kilka zdjęć przedstawiających pociąg w takiej wczesnej fazie, które zostały o ile wiadomo po raz pierwszy zinterpretowane w 2019 roku na naszej stronie. |
|
| Jak wyżej. Pas zewnętrznej warstwy pancerza na środku został zerwany i odwinięty na drugą stronę, a pozostała wybrzuszona warstwa wewnętrzna. |
|
|
Zbliżenie na pierwszy wagon od lewej strony. Na pierwszym planie podstawa pod usuniętą tabliczkę z orłem. |
|
|
Widok znad niższej wieży pierwszego wagonu w kierunku tyłu, z dobrze widoczną wieżyczką przeciwlotniczego karabinu maszynowego. |
|
| Lokomotywa Ti3-16 od lewej strony. |
|
|
Widok drugiego wagonu artyleryjskiego od lewej strony od tyłu. W tle widoczne drezyny R (czołgi FT na prowadnicy). |
|
|
Widok drugiego wagonu artyleryjskiego od lewej strony od czoła (końca pociągu). Oprócz skrzyni pod podłogą platformy widoczne schowki na drobne materiały w ostoi. |
|
|
Zbliżenie zrzuconego pierwszego wagonu. |
|
|
Widok jak wyżej. Dobrze widoczny profil dachu nad wieżyczkami karabinów maszynowych. |
|
|
Zbliżenie na wieżę z haubicą 100 mm. |
|
|
Wywrócony pierwszy wagon artyleryjski od tylnej ściany, z zachowanymi drzwiami. |
|
|
...i od przedniej ściany, z niższym przejściem międzywagonowym. Wagon utracił tarcze zderzaków. |
|
|
Widok tylnego wagonu, leżącego na boku. Zdjęcie dobrze pokazuje miejsce, w kierunku jazdy pociągu, przed przejazdem kolejowym i stacją w Płochocinie, z nieistniejącą obecnie nastawnią po lewej. Dokładną lokalizację ustalono dzięki informacjom ze strony Mazowsze na dawnej fotografii. Obecnie po prawej stronie jest boisko sportowe (lokalizacja) |
|
| Podwozie tylnego wagonu. |
|