![]() |
| ![]() |
Część I: Historia powstania, produkcja i rozwój --- Część II: Malowanie, opis techniczny, dane i modele
Część III: Użycie tankietek i galeria --- Część IV: Tankietki z działkami 20mm --- Działa samobieżne
Część V: Eksperymentalne tankietki --- Część VI: Zagraniczna służba --- Część VII: Sprzęt towarzyszący --- Galeria TKS
![]() |
TKS [fot. Michał Derela] |
Galeria zdjęć tankietki TKS ze zbiorów Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie. Ten egzemplarz TKS został wywieziony przez Niemców podczas II wojny światowej do Norwegii, gdzie pełnił służbę w składzie wojsk okupacyjnych. Po wojnie znalazł się w stanie niekompletnym (podwozie i część blach nadbudówki) w zbiorach szwedzkiego muzeum w Axvall. Został następnie przekazany w listopadzie 2003 Muzeum Wojska Polskiego, po czym odrestaurowany z użyciem odnajdywanych oryginalnych elementów pochodzących z różnych pojazdów i częściowo elementów zrekonstruowanych. Tankietka jest w standardowym kamuflażu używanym przez polskie pojazdy od 1936 do września 1939, z układem plam wskazanym jako przykładowy w instrukcji malowania (ukazującej jednak tylko lewy bok i przód).
Zdjęcia z pierwszej prezentacji publicznej odrestaurowanej tankietki na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach we wrześniu 2005. Autor: Michał Derela.
![]() | ![]() |
---|---|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tankietka podczas tej prezentacji miała kompletny karabin maszynowy 7,92mm wz.25 Hotchkiss, z tłumikiem płomienia, wypożyczony od prywatnego kolekcjonera. |
Zdjęcia z prezentacji tankietki na dziedzińcu Muzeum Wojska Polskiego w 2005. Autor: Zbyszek Cheda.
Wnętrze tankietki na zdjeciach z 2005 roku jest niekompletne: brakuje przede wszystkim silnika Polski Fiat 122 pomiędzy siedzeniami załogi, kolektora wydechowego, chłodnicy wody za siedzeniem kierowcy, przyrządów kierowania (kierownicy, tablicy rozdzielczej), oparć siedzeń oraz drobnych elementów wyposażenia.
![]() | ![]() |
|
---|---|---|
Widok wnętrza od tyłu. Widoczna skrzynia biegów z obudową sprzęgła, oddzielająca stanowiska kierowcy po lewej i dowódcy/strzelca po prawej. Karabin maszynowy wz.25 jest niekompletny i pozbawiony też lunety celowniczej. Widoczny jest peryskop obserwacyjny dowódcy (zbliżony model powojennej produkcji). Po prawej stronie na dole są klatki na dwie skrzynki amunicyjne oraz okrągły uchwyt dla gaśnicy. Na półce nadgąsienicowej znajduje się z przodu klatka na jedną skrzynkę amunicyjną, a z tyłu – na dwie (zobacz też schemat). Podłokietnik wykonany jest z drewna obitego brezentem. Klatki na dwie dalsze skrzynki są przed nogami strzelca na dole, a na ich wierzchu znajduje się podstawka do przypięcia blaszanki na olej silnikowy. W rogu, między dolnymi klatkami na amunicję, jest klatka na skrzynkę z 2,5 kg materiałów wybuchowych. Przed stanowiskiem kierowcy jest kolumna kierownicy, połączona cięgłami z drążkami hamulców, widocznymi z przodu nad mechanizmem różnicowym i półosiami napędowymi (według instrukcji, przed siedzeniem kierowcy powinna być drewniana podłoga, osłaniająca cięgła kierownicze). Na prawo od kolumny kierownicy jest pedał hamulca, a dalej gazu (w formie zbliżonej do korby). Nad skrzynią biegów widoczny jest drążek zmiany biegów (bez gałki) i po lewej dźwigienka ręcznej regulacji gazu. Po lewej stronie kierownicy jest pedał sprzęgła (zdjęcie poniżej). | ||
![]() | ![]() |
|
Po lewej: widok przez właz górny od tyłu. Widoczna m.in. płyta przed kierowcą oraz skrzynia biegów. Brak jest wkładki peryskopowej za szczeliną obserwacyjną. Siedzenie strzelca mogło być przesuwane w pewnym zakresie; przed nim znajduje się zakrywany otwór do usuwania zanieczyszczeń. Po prawej: widok przez właz górny do tyłu. Widoczna poprzeczna belka na podłodze, na której mocowane były na zewnątrz ramy zawieszenia. Siedzenie kierowcy pozbawione jest oparcia. Na półce za kierowcą powinna być skrzynka narzędziowa. Z powodu braku chłodnicy, widoczna jest w prawym dolnym rogu kratka dodatkowego wylotu powietrza chłodzącego w tylnej dolnej płycie, zakryta od zewnątrz klapą. | ||
![]() | ![]() | |
Widok przez właz górny w stronę prawego tylnego rogu. Widoczny przede wszystkim zbiornik paliwa i stelaż na 8 skrzynek amunicyjnych za siedzeniem dowódcy, do którego było przymocowane oparcie dla dowódcy. Na półce bocznej były stelaże na jedną skrzynkę (z przodu) i dwie skrzynki (z tyłu). Szesnasta skrzynka amunicyjna była podwieszona do broni w specjalnym koszu. Widoczny jest też wałek ze sprzęgłem ręcznego rozruchu silnika, do którego dołączana była korba. Pomiędzy górnymi lukami obserwacyjnymi powinno być wyprowadzenie kolektora spalin. |
Zdjęcia tankietki wystawionej na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach we wrześniu 2016. Autor: Michał Derela.
Aktualizacje:
Strona główna – Polska broń pancerna – Artyleria – Steel Panthers – Linki
Prawa do zdjęć - Michał Derela i Zbyszek Cheda, © 2007-2019 udostępnione na licencji cc-by-sa-2.5.